This is one of the non popular Shiva Temples of Kanchipuram, on the Ekambaranathar Sannathi Street, of Periya Kanchipuram. Thanks to Babu Mano and Vicky Kannan for providing me some details and photos for this article. This is a small temple spread over 375 sq foot.
The 18th Century Sri Sivagnana Swamikal has sung the sthalapurana of this temple in Kanchipuranam. In the sthalapurana Sri Sivagnana Swamikal mentions the location of the temple as, south of Surakara Theertham.
25. தான்தோன்றீசப் படலம் (957- 970)
கிளைத்தெழுங் குழவித் திங்கட் கீற்றிளங் கொழுந்து மோலி
வைளத்தழும் பாளன் வைகுஞ் சுரகர வளாகஞ் சொற்றாம்
திளைத்தவர் கருவில் எய்தாச் சுரகர தீர்த்தத் தென்பால்
இளைத்தவர்க் கிரங்குந் தான்தோன் றீச்சரத் தியல்பு சொல்வாம்
958 முழுமலத் தொடக்கு நீங்கி யாருயிர் முத்தி சேர்வான்
மழுவலான் தானே தோன்றும் வாய்மையால் தான்தோன் றீசக்
கெழுதகு பெயரின் ஓங்கும் கிளக்குமவ் விலிங்கந் தன்னைத்
தொழுதொரு சிறுவன் தீம்பால் பெற்றவா சொல்லக் கேண்மின்
Moolavar : Sri Thanthondreeswarar , Sri Upamanneeswara
Consort : Sri Vandarkuzhali
Some of the salient features of this temple are...
The temple is facing east with an entrance arch. A stucco Nataraja with 6 hands, two rishabas on both side are on the top of the entrance arch. Rishabaroodar stucco image is on the top of the mukha mandapa. Moolavar is of swayambu and Pallava’s icon Somaskandar is on the back side wall of the sanctum sanctorum.
In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Mahavishnu, Brahma and Durgai. In the prakaram, Balipedam, Nandhi under a small mandapam, Vinayagar and Sri Valli Devasena Subramaniyar.
There are 7 Pallava period sand stone sculptures on the outer walls of the Mukha mandapa. These sculptures belongs to Pallava period and they ie man and woman are the Kapalikas, a sect of Saivism in drunken state, Character’s of “Matha Vilasa Prahasana”, a humorous Drama play, written by the Pallava King Mahendra Varman-I ( 600 to 630 CE ) also called as Mathavilasan. The play also gives importance to the mattukkombu/ Horn and the human skull as begging bowl. The play criticizes the practices followedby Kapalika, Pasupatha sects of Saivism and Buddhism.
HISTORY & ARCHITECTURE
Based on the sculptures, the temple was built during 7th Century Pallava king Mahendravarman’s period. Hope the original temple was intact till 18th Century Sri Sivagnana Swamikal’s period and it was reconstructed not following any architecture or agama. The sad part of it is, walls are affixed with red colour granite slabs, leaving the space for the sculptures, spoiling the original temple in the name of renovation.
These sculptures are identified by Mr Nagasamy, in 1970 and recorded in his book titled Damilica part-1. In that he said these are the forms of Koothu or a street play called as அகக்கூத்து & புறக்கூத்து. Mr Natanakasinathan, the then Director of Archaeology Department also accepted the same view and records in his book titled, Art Panorama of Tamils. Latter he changed his view and written in one his articles as Kapalika sculptures. The Kapalikas holds the horn and human skull as begging bowl. Both ladies and gents wears yaknopavithra / பூநூல் made of cloth and ladies wears big size anklets.
LEGEND:
Lord Shiva appeared as Shiva Linga on his own to give mukthi to all living beings. Hence called as Thanthondreeswarar.
As per the legend, Upamanniayar was born to Viyakrapathar and Vashistar’s sister ( who got a boon from Lord Shiva with Tiger’s leg to climb trees to plug flowers to worship ). When he was at Vashistar’s Ashram, he had the opportunity of drinking Kamadhenu’s milk. When he returned to his father and mother he was disappointed for not drinking the Kamadhenu’s milk. On seeing Upamanniyar disappointment, his mother advised him to go to Kanchipuram and worship Lord Shiva. After he came to Kanchi he started his penance on Lord Shiva. Satisfied with the penance, Thanthondreeswarar, Lord Shiva gave dharshan in the form of Indra. Since Upamanniya Munivar couldn’t accept this, he tried to kill himself. Then Lord Shiva Appeared as Rishabaroodar and gave boon of the real knowledge of God, to live as young with out getting old and immortal life, ie being exempt from death.
959 உபமன்னியர் பாற்கடல் உண்ட வரலாறு
சலிப்பறு தவவ சிட்டன் தங்கையை மணந்து ஞானப்
புலிப்பத முனிவன் ஈன்ற புகழுப மனியன் என்னும்
ஒலிச்சிறு சதங்கைத் தாளோன் மாதுலன் உறையுள் மேவிக்
கலிப்பைகச் சுரபித் தீம்பால் உண்டுளங் களித்து வாழ்நாள்
960 தாதையுந் தாயு மேகித் தநயனைக் கொண்டு தங்கள்
மேதகும் இருக்கை புக்கு மேவுழிச் சிறுவன் தீம்பாற்
காதரம் எய்தியன்னை அடிபணிந் திரப்ப வந்நாள்
கோதறு நெல்மா நீரிற் குழைத்திது கோடி யென்றாள்
ஆதரம் - விருப்பம். கோடி – கொள்வாயாக.
961 ஏற்றனன் பருகித் தீம்பால் அன்றிது புனலென் றோச்சி
மாற்றினன் மாது லன்றன் மைனவயின் பருகுந் தீம்பால்
ஆற்றவும் நினைந்து தேம்பி அழுதழு திரங்க நோக்கிக்
கோற்றொடி நற்றாய் நெஞ்சம் உளைந்திது கூற லுற்றான்.
962 தவம்புரி நிலையின் வைகுஞ் சார்பினேம்
அதாஅன்று முன்னாட்
சிவன்றைன வழிப டாமை இலம்படுந்
திறத்தி னேங்கள்
அவந்தெறும் ஆன்பால் யாண்டுப்
பெறுகுவம் அப்பா முக்கண்
பவன்றைன வழிபா டாற்றிப் பால்மிகப்
பெறுதி கண்டாய்.
அதாஅன்று - அதுவுமன்றி. இலம்படு – வறுமையுற்ற.
அவம் தெறும் – துன்பத்தைப் போக்கும்.
963 கச்சிமா நகரத் தெய்திக் கண்ணுதல் பூசை யாற்றி
இச்சையின் ஏற்ற மாகப் பெறுவையென் றியம்பு மன்னை
மெச்சிட விடைகொண் டேகி விழைதகு காஞ்சி யெய்தி
முச்சகம் புகழுந் தான்தோன் றீச்சர முதைலக் கண்டான்.
964 கண்டுளங் குழைந்து நெக்குக் கரையிலாக்
காதல் பொங்கித்
தொண்டேன னுய்ந்தே னென்று
தொழுதெழுந் தாடிப் பாடி
இண்டைவார் சடிலத் தண்ணல் இணையடி
யருச்சித் தங்கண்
அண்டரும் வியக்கு மாற்றால் அருந்தவம்
புரியு மெல்லை
965 தகைபெறுஞ் சயம்பு லிங்கத் தலத்துறை கணிச்சிப் புத்தேள்
உகைமுகில் ஊர்தி யண்ணல் உருவுகொண் டெய்திப் பத்தி
மிகையினை அளந்து தானாந் தன்மையை விளங்கக் காட்டி
நகைமுகம் அருளித் தீம்பாற் கடலினை அழைத்து நல்கி
முகில் ஊர்தி அண்ணல் - இந்திரன். இறைவனார் இந்திரன் உருவமாக வந்துநின்று சிவபெருமானைப் பலவாறு நிந்திக்க,உபமன்னிய முனிவர் அதனைப் பொறாது அவ்விந்திரனை யழிக்கக் கருதி அகோராத்திர மந்திரத்தை உச்சரித்துத் திருநீற்றைத் தெளிக்க, அதனை நந்திதேவர் தடுத்தமையால், சிவாபராதம் செய்தாரைத் தண்டிக்க இயலாமைக்கு வருந்தி, மூலாக்கினியால் உயிர் விடத் துணிந்தார். உபமன்னிய முனிவரின் இச்செயலைக் கண்டு, இறைவர் தமது உண்மை வடிவைக் காட்டியருளிய செய்தி இங்குக் கூரப்பட்டது. இது வாயு சங்கிதையில் காணப்படுவது.
966 முற்றுணர் தெளிவும் மூவா இளமையுஞ் சாக்கா டெய்தாப்
பெற்றியு முதவி யின்னும் வேண்டுவ பேசு கென்றான்
கற்பகம் சுரபி சிந்தா மணிவளை கமல மெல்லாம்
பற்றுடை யடியா ரேவற் பணிசெயப் பணிக்கும் வள்ளல்.
வளை - சங்கநிதி
967 என்னலும் முனிவன் போற்றி யெளியேனற் குனது நோன்றாள்
மன்னுபே ரன்பு வேண்டும் மற்றுமிவ் விலிங்க மூர்த்தி
தன்னிலெக் காலும் நீங்காத் தண்ணருள் கொழித்து வாழ்ந்து
துன்னினோர் எவர்க்கும் பாவம் துமித்துவீ டுதவ வேண்டும்.
968 என்றுநின் றிரந்து போற்றும்
இளவலுக் கருளிச் செய்து
மன்றலங் குழலி யோடு மிலிங்கத்தின்
மறைந்தா னையன்
அன்றுதொட் டறிஞர்க் கெல்லாம்
அருட்பெருங் குரவனாகி
வென்றிவெள் விடையான் சைவம் விளக்கிவீற்
றிருந்தா னன்னோன்
In another legend, Vishnu in the Kannapiran avathar, came to Kanchipuram got initiated / Shiva Deeksha through Upamanya Manivar and worshiped Sri Thanthondreeswarar.
969 கண்ணன் சிவதீக்கை பெறல்
பிருகுமா முனிவன் சாபப் பிணிப்பினாற் பிறந்து வீயும்
மருமலர்த் துளேவான் கண்ண னாயநாள் மனித யாக்கை
அருவருப் பெனவாங் கெய்தி யத்தகு முனிவன் றன்பால்
திருவளர் தீக்கையுற்றுத் தேகசுத் தியினைப் பெற்றான்
970 பாண்டவர் தூத னென்னப் பயிலிய பெயரான் அங்கண்
ஆண்டகை யடிகள் போற்றி வைகினான் அன்று தொட்டு
நீண்டுல களந்த மாலை நிறைதிரு நீற்றுக் கோலம்
பூண்டுயர் சைவன் என்னப் புகன்றிடும் உலக மெல்லாம்.
POOJAS & CELEBRATIONS:
Karthigai Deepam, Kandar Shasti, 5 Mondays worship ( somavara vazhipadu ) are celebrated at this temple. On Mahashivaratri Day, Nalvar urchavar’s procession from Sri Ekambaranathar Temple will be taken up to this temple.
TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept opened between 07.30 hrs to 10.00 hrs and 17.00 hrs to 20.00 hrs. Understood that one of the Gurukkal doing pooja at Ekambaranathar Temple is also doing pooja for at Sri Thanthondreeswarar Temple also.
HOW TO REACH:
The temple is about 300 meters from Ekambaranathar Temple and 1.5 meters from Kanchipuramn Bus Stand, 2.5 Km from Kanchipuram Railway station, 28.0 KM from Arakkonam and 65 KM from Chennai.
Nearest Railway Station is Kanchipuram and Railway Junction is Arakkonam.
In this sculpture there are three men on the left side and a women is shown on the right side. The first man holds his hand on his sword where as the second man holds his hand ( hope obstructing ). The lady shows her hand as to stop.
In this sculpture the woman wears bra, Kundala in ears and an anklet. Her right hand is shown in raised position holding Kapala (?) and left hand pulls the hair of the man.
In this sculpture The mans’s left leg entwined with the woman’s right leg. The man holds toddy pot in one hand and mattukombu / horn in another hand. The woman wears an anklet.
In this sculpture both are ladies. One woman wears a bra and another is not wearing. One woman raises her hand with kapala where as the other woman holds a mattukombu / horn.
In this sculpture the woman is not wearing bra, holding a mattukombu/ horn and wears an anklet. The man holds a toddy pot.
In this sculpture the woman is not wearing bra and jumps to hold the man and he is turning back and walking. The man holds something in his left hand and wears yaknopavithra and big kundala in his ears.
In this sculpture both men wears yaknopavithra / punool made of cloth.
---OM SHIVAYA NAMA---
No comments:
Post a Comment